המילה אינסטגרם כבר לא חדשה בלקסיקון של מחזיקי הסמארטפונים למיניהם. כולם יודעים, גם אלו שעוד לא התנסו בה, שמדובר במשהו עם תמונות, לייקים והמילה המוזרה "האשתגס".

כל כמה ימים מצטרף עוד חבר פייסבוק שלי לשרות החינמי הזה, ששאב לתוכו מיליוני משתמשים ברחבי העולם תוך זמן קצר וממשיך לעשות כך עד היום. נראה כאילו כל אותם אלה שמחליטים סוף סוף להוריד את האפליקציה ולראות על מה מדובר, לא ממש מעוניינים להעלות תמונות ולהתחיל להתמכר לעוד רשת חברתית. הם פשוט רוצים לדעת על מה כל הרעש, כי הרי כולם מדברים על זה בפייסבוק, בעיתונות ואפילו בתכניות טלוויזיה.

 

את משתמשי האינסטגרם אפשר לחלק לשלוש קבוצות (או יותר), ממש כמו מדינה קטנה עם מעמדות שונים: בני המעמד הגבוה, כלומר המשתמשים הכבדים, מעלים תמונות בקצב מסחרר. כל יום תמונה ויותר. מספר העוקבים אחריהם נע בין אלפים בודדים ומגיע לעשרות ולמאות אלפים (עוקבים = כמו בטוויטר, המשתמשים שהחליטו שמישהו מספיק מעניין כדי לראות באופן קבוע תמונות שלו) .

אותם אנשי המעמד הגבוה יודעים שכאשר תמונה שלהם עולה לרשת, לפני שהם יספיקו למצמץ כבר יהיו להם מעל 100 לייקים. אבל גם כאן, אפשר לחלק את הסלבס של האינסטגרם לשניים: אלו שגם בחיים מחוץ לאינסטה הם מפורסמים, רדופי פפראצי, ממלאים מדורי רכילות ובעצם מעמדם ככאלה ישר עם הצטרפותם לאפליקציה כבר קיבלו עדר עוקבים שרק משתוקק לראות מה הסלב האהוב שלהם צילם ממכשירו הפרטי.

החלק השני של המעמד הגבוה באינסטגרם משתייך לאותם סלבים שצמחו ברשת עצמה. הם עבדו קשה כדי להגיע למעמד הזה, השקיעו בתמונות, צילמו כל יום, הורידו אפליקציות שיהפכו את התמונות שלהם ל"מיליון דולר" וסחפו אחריהם עוקבים מכל העולם הודות לתמונות המעניינות שצילמו. מי שממש מעורה בענייני אינסטגרם מכיר את אותם סלבים מקומיים, ואפילו מעריך אותם יותר מ"מפורסמי העולם הגדול" שעל כל (תסלחו לי) פלוץ שהם מעלים (אק"א תמונה של גומייה, פירור או שערה מראשם) מקבלים תשואות מכאן ועד דימונה.

בתחתית המעמד החברתי של האינסטגרם נמצאים "פשוטי העם", אנשי הצווארון הכחול, הפועלים אם תרצו. אלו שמעלים פעם באף פעם תמונה שלהם מפסח, מראש השנה, עם הסבתא, על המושב במטוס, עם החבר'ה. הם מקבלים לייקים בעיקר מחברים קרובים שלהם שגם לא מבינים מאיפה נחתה עליהם האפליקציה ונכנסו אליה ממש בטעות כי הם יושבים בשיעור משעמם ועוברים על כל האפליקציות שיש להם באייפון.

אבל לא רע להם ככה, הם לא מנסים להתבלט. הם מצלמים, נהנים, מעלים, יוצאים מהאפליקציה וחוזרים אליה אחרי כמה ימים בלי לשים לב מה עלה בגורלה של תמונתם מאז.

ומה לגבי מעמד הביניים? המשתמשים המשתייכים למעמד זה באינסטגרם יכולים בשנייה אחת לעלות ולפרוח, או, אם לא יהיה להם אכפת מספיק – הם יישארו אנונימיים, בצל, יעלו מדי פעם תמונה, יקבלו פה ושם לייק, וידעכו. באינסטגרם, המשמעות של "לדעוך" היא פשוט להישאר במקום, לא לעוף גבוה ולא לשקוע. יש להם בין 100 ל-500 עוקבים וכל עוד הם ימשיכו להעלות תמונה בשבוע, הם יישארו עם המספרים האלה. עוקבים יבואו ועוקבים יילכו.

לסיכום, נראה כאילו בניגוד לעולם האמיתי בו השוויון בנטל, ההבדל במעמדות, המחירים, הדיור, החשמל, החיים – הכל קשה, לא פייר ומעיק, דווקא כאן, בעולם הדמיוני של האינסטגרם – יש תמורה בעד האגרה, יש הגיון ויש סיכוי להצליח אם רק תרצו מספיק. תצאו, תצלמו, תהיו יצירתיים, תוסיפו אפקטים, תיישמו את עניין ההאשתגים (פירוט בהמשך), תשקיעו, תתאמצו, תפרגנו לאחרים – ותצליחו. זה באמת כזה פשוט- הכל עניין של השקעה.

אז אם אתם חולמים להיות סלבים מקומיים באפליקציה הכי יצירתית בסמארטפון, אספתי כמה טיפים מחבר טוב, אושיית אינסטגרם בהתהוות, יהונתן, או בשמו הוירטואלי yl77:

סוג התמונות: "תמונות אורבניות, שמיים ועננים תמיד עובדים. תמונות עם מאפיין הומוריסטי גם זוכות להרבה אהבה", אומר יהונתן.

אפליקציה נלווית ליצירת אפקטים: "Snapseed עושה את העבודה הכי טוב רוב הזמן. לפעמים עם תוספות של אפליקציות אחרות שהשימוש בהן לא חוזר אחרי פעם אחת. גם canera+ מעולה"

בעניין פירגון למשתמשים אחרים באינסטגרם: "מאוד חשוב לפרגן באינסטה, במיוחד אחרי מי שעוקבים אחריו.", ממליץ יהונתן. "אני מכיר אישית די הרבה אנשים שאני עוקב אחריהם ככה שלפעמים זה מעבר ללייק… יש גם תגובות. אבל מצד שני זה כבר לא כמו בהתחלה, נכנסים לכמה דקות עושים טיול קצר ויוצאים. מבחינת לייקים אני משתדל לתת לכל מי שאני עוקב אחריו. לפעמים נכנס לתיוגים שאני אוהב ומחפש תמונות מעניינות", הוא אומר. וזה הזמן להסביר קצת על תיוגים (האשתגס): ניתן לחפש תמונות לפי נושאים למשל sky, flowers, night, london וכו'. כשמעלים תמונות, נהוג לתייג אותן כדי שיופצו כמה שיותר, למשל אם מעלים תמונה של שמיים נותנים להם את התיוג sky# כדי שכל מי שמחפש שמיים ימצא אתכם (הכל עניין של שיווק נכון!)

תדירות שימוש: "בכל רגע פנוי שיש… התמכרות כבר אמרו?!"

יהונתן הוא לא זמר, לא שחקן ולא דוגמן (כלומר הוא כן דוגמן, פשוט עוד לא גילו אותו). שאלתי אותו איך הוא הפך לדמות מוכרת ופופולארית באינסטגרם בזמן קצר יחסית ומה היתה הדרך שלו להצלחה. "זה שילוב של כמה דברים. הדבר הראשון לדעתי הוא תמונות יפות ומעניינות. השלב הבא הוא היחס שנותנים לאחרים, זה גם מצרף עוקבים וגם מקבלים פרגונים בחזרה. יש גם את התיוגים ששמים בתמונות, זה מפיץ את התמונות לעוד אנשים ברחבי האינסטה. אבל הדבר הכי חשוב וקובע לדעתי הוא תשומת הלב שמעניקים לאנשים… נותנים ומקבלים הרבה אהבה בחזרה :)"

שאלתי את יהונתן איך הוא בוחר אחרי מי לעקוב: "מה שגורם לי לעקוב אחרי משתמשים זה בעיקר תמונות יפות שמעניינות אותי, בד״כ דברים שאני גם אוהב לצלם, תמונות לא שיגרתיות, אנשים במקומות שונים בעולם שנותנים לי הזדמנות לראות מקומות חדשים שלא הייתי בהם".

כששאלתי אותו לגבי מפורסמים שמומלץ לעקוב אחריהם, הוא אמר שלצערו אין – "הם בדרך כלל מצלמים את עצמם. לא מעניין". ואז, נזכר ביאנה גור – "אני ממליץ עליה בחום!"

כשנשאל לגבי תובנות שהגיע אליהן בעניין שעות ביום שמומלץ להעלות בהן תמונות או ימים "טובים ללייקים", יהונתן אומר "בדרך כלל בבוקר ולקראת ערב, מתי שאנשים בדרך לעבודה או בדרך הביתה מהעבודה. מבחינת ימים, ימי שבת בד״כ חלשים".

ביקשתי ממנו לתרום מהידע שלו לגבי ההאשתגים המוצלחים ביותר, כאלה שכדאי לשים בשכיחות גדולה בתמונות שמעלים. "יש את אתר סטטיגראם שמראה אילו האשתגים הכי חמים כרגע, למרות שלדעתי זו טעות להשתמש בהם כי ככל שיש יותר משתמשים התמונה זוכה למעט חשיפה. אני מרבה להשתמש ב #ink361 וכל דבר שקשור לתמונה שאני מעלה…"

לסיום, ביקשתי מיהונתן שיתרום מניסיונו וייתן המלצות למסתנגרם המתחיל, עשה ואל תעשה. "להעלות תמונות יפות, לא להציף!! לא יותר מ2 תמונות ביום… יותר מזה לא מזמין עוקבים.  לפרגן לאחרים בלייקים ותגובות. תנו אהבה וקבלו בחזרה :)".

תקשיבו לו, הוא יודע! והכי חשוב – אל תשכחו לעקוב אחריו – yl77