הכסף הקטן שאני מקבלת כבר שלושה חודשים ברצף מאתר הלימודים האינטרנטיים יודמי (UDEMY) הוא לא מה שמחזיק אותי כרגע ונותן לי אפשרות להשכיר דירה או לצאת למסע חובק עולם. אבל זה כסף כיס נחמד ואמיתי שנכנס לחשבון הבנק שלי שעליו עבדתי לא יותר מחודש שלם במצטבר וממשיך לזרום גם אם אני לא עושה כלום. הדבר הכי מהנה בכל הסיפור הזה הוא שיש ימים בהם אני מתעוררת בבוקר ורואה ש"עשיתי כסף בזמן שישנתי".

יש לי כרגע ארבעה קורסים במערכת, שלושה מהם בתשלום. אבל לפני שניכנס לעומק הדברים ולכל המי והמה, הנה רקע קצר על יודמי.

ליודמי הגעתי דרך בלוגרית אחריה אני עוקבת כבר כמה שנים. קוראים לה ליסה והיא מלמדת איך בונים אתרי אינטרנט עוד מראשית ימי הבלוגספירה, ואחת הסיבות לכך שהיא מצליחה כל כך ויכלה לעזוב את העבודה הקבועה שלה לפני כמה שנים כי היא עושה מספיק כסף אונליין, היא בגלל שהיא ידעה לתפוס את ההזדמנויות שנקרו בדרכה מוקדם ולהיות בין הראשונות בעולם האינטרנט שמלמדת איך בונים אתרים. לכן, עד היום האתר שלה הוא בין החזקים בגוגל וממשיכים להגיע אליו גולשים חדשים כל הזמן.

באחד מהמיילים שקיבלתי ממנה, היא הציגה את הקורס החדש שלה ביודמי והסבירה על המערכת. הרעיון נשמע לי נחמד והגיוני והתחלתי לחקור לעומק מה קורה שם. הנה הפרטים:

את החוויה שלי ביודמי התחלתי כסטודנטית בקורס החינמי של ליסה. כבר בזמן הצפייה והלימוד חשבתי על כמה רעיונות לקורסים משלי והתחלתי לבדוק מה נדרש ממני כדי להתחיל ללמד.

את כל הקורסים שלי אני מלמדת באנגלית, מאחר והמערכת היא בינלאומית וההיצע של הסטודנטים הרבה יותר גדול כאשר מלמדים באנגלית. ידעתי שקורסים באנגלית ידרשו ממני הרבה יותר עבודה מבחינת תוכן ושפה – לא אוכל פשוט לשבת עם מיקרופון ולהתחיל להסביר וללמד, אצטרך להכין סקריפט ולקרוא ממנו, כדי שהאנגלית תשמע ברורה ומובנת, בלי "אה", "הממממ" והפסקות ארוכות למחשבה על ניסוח המשפט הבא.

כדי לנסות להעלות קורס ראשון, החלטתי ללמד איך יוצרים וידאו מונטאז'. לקחתי את תוכנת MUVEE איתה אני עובדת כבר כמה שנים וחשבתי איך אפשר לפרק אותה לנושאים כדי ללמד לעבוד איתה. התוכנה לוקחת תמונות וסרטונים מהמחשב ויוצרת באופן כמעט אוטומטי לחלוטין סרטון מיוחד ומעניין של כל התוכן שלכם. את הקורס החלטתי להציע בחינם גם בגלל שזהו הקורס הראשון שלי ותיארתי לעצמי שהוא לא יהיה הדבר הכי מקצועי שאעשה וגם בגלל שהתוכנה לא חינמית – היא עולה 79$ והרגשתי שזה עלול להוות מחסום למי שיידרש לשלם גם עליה וגם על הקורס עצמו. בנוסף, קיוויתי שקורס חינמי יעזור למשתמשי יודמי להכיר אותי ומי שייקח את הקורס הזה עשוי לאהוב קורסים נוספים שלי.

Screen Shot 2015-05-29 at 1.08.33 PM

בשביל ליצור את הקורס נסעתי לשבועיים וחצי בפראג כדי לעבוד עליו באופן רצוף, בלי הסחות דעת שתמיד מופיעות בארץ כמו יציאה עם חברים, ישיבה בבתי קפה וקפיצה ספונטנית לקניון (למרות שזה היה גם בלתי נמנע בפראג 🙂 ), שלא לדבר על תכניות טלוויזיה קבועות וטלפונים. רציתי להיות לבד ולהתרכז בבניית הקורס כדי לראות איך הולך לי.

חזרתי לארץ עם קורס מוכן. עבודה קלה זאת לא היתה, אבל בהחלט מהנה ומאתגרת. אתר יודמי מפעיל מספר קבוצות פייסבוק שמוקדשות למורים ומזמינות את מי שפירסם קורסים חדשים לשים את הלינק שלהם בקבוצות כדי לקבל פידבק. ניסיתי את מזלי, "זרקתי" את הלינק לקורס הראשון שלי בפייסבוק וקמתי בבוקר שלאחר מכן עם מעל 250 סטודנטים. הייתי בשוק, והמספרים רק גדלו וגדלו. מסתבר שאנשים אוהבים דברים בחינם 🙂

הנה לינק לקורס למי שרוצה ללמוד איך יוצרים וידאו מונטאז'.

עם סיום הקורס הראשון הגיע הרעב והרעיון לקורס השני והשלישי. על הקורס השני עבדתי הרבה יותר זמן. זהו קורס שמלמד איך בונים אפליקציה תדמיתית לעסק בעזרת פלטפורמה חינמית חדשה יחסית שלא הרבה מכירים עדיין. מדובר בקורס גדול יותר, מעמיק וקצת יותר טכני, אותו אני ממליצה לקחת למי שיש ידע טכני טוב בעולם האינטרנט והתנסה קצת עם בניית אתרים, התקנת תוכנות ובגדול לא מפחד להתעסק עם הרשמה לחברת אחסון והעברת קבצים באינטרנט. זה נשמע גדול על כמה מכם שקוראים את זה, אבל באמת שדורש מעט מאמץ שאני חושבת שכל מי שיש לו עסק ורוצה שתהיה לו גם אפליקציה יכול לעשות בעצמו. מה גם שאני מראה בקורס את כל התהליך בלי לדלג על אף שלב.

את הקורס הזה תימחרתי ב-149$. למה כל כך הרבה? כי יודמי לא מוכרים הרבה קורסים במחירים מלאים, וידעתי שארוויח מכל מכירה של הקורס הזה בין 10 ל-20 דולר בלבד. יודמי מציעים קופונים ומבצעים על הקורסים כל הזמן. הם מורידים לתקופות מסויימות את המחירים של הקורסים ל-10$ וזה מה שמביא את כמות הרוכשים הגדולה. כל מרצה יכול להחליט אם הוא מצטרף לתכנית ההנחות או לא. לאחר שבדקתי בפורומים ובקבוצות פייסבוק אם כדאי להיכלל בתכנית ההנחות, הבנתי שכל מי שנמצא בתכנית מרוויח הרבה יותר בימי הסיילים כי יודמי מקדמים את הקורסים שלו יותר. כך יוצא שבמקום למכור קורס אחד בחודש ב-149$, המחיר הזול קורץ להרבה יותר אנשים, מה שמביא להרבה מכירות, לפחות ככה זה עובד אצלי עד היום.

הנה הלינק לקורס למי שרוצה ללמוד איך בונים אפליקציה תדמיתית לעסק – במחיר מוזל של 10$ בלבד במיוחד לקוראי הבלוג (במקום 149$)

Screen Shot 2015-05-29 at 1.08.27 PMהקורס השלישי שלי עוסק בהפיכת אתר לאפליקציה. מה שהאפליקציה שלומדים לבנות עושה הוא מאוד פשוט – היא פותחת חלון עם האתר שלכם, זה הכל. למה זה טוב אתם שואלים? כי הרבה יותר פשוט לאנשים ללחוץ על האייקון של האתר שלכם בפלאפון ולהגיע אליו דרכו מאשר לפתוח את הדפדפן ולהקליד את כתובת האתר כל פעם. מה גם שזה נשמע מקצועי ומגניב להגיד "תוריד את האפליקציה שלנו", אפילו אם היא "רק" פותחת את האתר. סיבה נוספת להפוך אתר לאפליקציה שאפשר להוריד מחנויות האפליקציות היא שהאייקון של העסק שלכם יהיה מול עיני הלקוחות כל הזמן ו"יזכיר" להם אודותיכם. בקיצור, זה רעיון נחמד לכל מי שיש לו עסק ועוד לא בנה אפליקציה אבל רוצה להציע ללקוחות משהו "בין לבין", לפחות עד שיהיה לכם זמן ו/או כסף לבנות אפליקציה ייעודית לעסק.

את הקורס הזה תימחרתי ב-69$, ומדובר ב"פלאש קורס" – כלומר קורס קצר, של שעה, אותו אני ממליצה גם למי שמתחיל לגמרי בעולם האפליקציות (או בכלל לא מתכוון להיכנס לעולם הזה), כי הוא בסך הכל דורש הורדת תוכנה והעתקת כמה שורות קוד.

הנה לינק לקורס למי שרוצה להפוך אתר לאפליקציה – במחיר מוזל של 10$ במיוחד לקוראי הבלוג (במקום 69$).

הקורס הרביעי נוצר ממש במקרה. כבר הרבה זמן תכננתי לצלם וידאו שמלמד איך בונים אתר וורדפרס מאפס, ואחרי שהוידאו היה מוכן בעברית ועלה ליוטיוב, חשבתי שזאת הזדמנות לקחת משהו שכבר יש לי ולתרגם אותו לאנגלית. פירקתי את הוידאו הארוך בעברית לקורס של יותר משעה באנגלית ותימחרתי אותו ב-49$. להפתעתי, יש קונים, ואפילו ביקורות טובות עליו.

אלו ארבעת הקורסים שכיום יש לי ביודמי. הרעב לבניית קורסים נוספים הוא גדול והרעיונות זורמים כל הזמן. כשמתחילים להרוויח כסף מהקורסים, גם אם מדובר באלפייה או שתיים בחודש, מיד חושבים "אם אני עושה X כסף, אני יכולה להכפיל את מספר הקורסים ולעשות 2X כסף", או לחילופין להתחיל להשקיע בפרסום ובשיווק ולהרוויח יותר. אבל שלא תטעו, לא מדובר בכסף קל בכלל. לשבת ולעבוד על קורס זה דבר שדורש הרבה אנרגיות ולפעמים יכול להוציא אדם מדעתו. העבודה על קורס לוקחת לי בדרך כלל בין שבוע לשבועיים בהם אני מנתבת את כל המרץ שלי לעבודה אינטנסיבית עליו, אבל הסיפוק שמקבלים לאחר פרסום הקורס וכשהסטודנטים מתחילים לזרום (ולשלם) שווה את העבודה האינטנסיבית והקשה.

אז מה צריך בשביל להתחיל ללמד ביודמי? הנה קצת פרטים טכניים:

למי זה מתאים? לא לכל אחד, כמו שאמרתי:

הנה התהליך של בניית קורס, במידה והרעיון נראה לכם מעניין, כדי שתדעו אם זה מתאים לכם:

  1. כתיבת סקריפט של הקורס כולו, מומלץ באנגלית כמוזכר מקודם
  2. הקלטה של הסקריפט ועריכתו, בקול ברור ומובן, עם מיקרופון טוב ובאופן "טבעי" כך שלא ירגישו שאתם קוראים מסקריפט – זה יכול להסיח את דעת השומע ולקלקל את החוויה
  3. הקלטת המסך תוך כדי האזנה לקול המוקלט שלכם כדי לבצע את מה שאתם מלמדים בסקריפט
  4. חיבור בין הסאונד שהקלטתם לוידאו על-ידי תוכנה לעריכת וידאו
  5. יצירת קורס חדש ביודמי וכתיבת כל ראשי הפרקים, תיאור הקורס ולמי הוא מתאים (יודמי מדריכים את המרצים החדשים איך ליצור קורס ולכתוב נכון את כל הפרמטרים כדי לעזור לכם למכור יותר)
  6. העלאת הקבצים של הקורס לפלטפורמה של יודמי
  7. צילום והעלאת פרומו וידאו של הקורס
  8. יצירת תמונה לקורס (Thumbnail) שתופיע ביודמי לצד שאר הקורסים המוצעים למכירה
  9. קביעת המחיר
  10. שליחת הקורס לאישור צוות הביקורת של יודמי

לאחר מספר ימים תתקבל אצלכם במייל תגובה על הקורס שלכם. ייתכן ותצטרכו לבצע מספר תיקונים לפני שיאשרו את הקורס ויכול מאוד להיות שתקבלו מייל שהקורס אושר ופורסם.

לאחר פרסום ואישור הקורס חשוב ליצור מספר קופונים חינמיים ולהציע אותם לקבוצות יודמי בפייסבוק כדי להעלות את מספר הסטודנטים ולקבל ביקורות טובות כבר בהתחלה (יודמי מאפשרים למרצים ליצור קופונים שונים ולחלק אותם למי שרוצים ובאיזה מחיר שרוצים).

זה התהליך בגדול. כמו שאפשר לראות, מדובר בעבודה לא קלה אבל בהחלט מתגמלת. אם הצלחתם ליצור קורס מעניין וטוב, תוכלו לראות את מספר הסטודנטים עולה והביקורות הטובות יגיעו מצד הסטודנטים. גם יודמי ידעו לפרגן לכם ולעודד אתכם להמשיך עם העבודה הטובה שאתם עושים:11151029_10153155259221544_480040619190670223_n

העבודה הגדולה של יצירת הקורס לא נגמרת ברגע שהקורס מאושר, חשוב להיכנס ולענות לשאלות הסטודנטים ולהמשיך ולהעלות מדי פעם פרקים חדשים כדי לשמור על הקורס פעיל. העבודה הראשונית של יצירת ובניית הקורס היא רבה ומסיבית, אין ספק, אבל היא שווה את ההשקעה ואפשר לראות את התוצאות מהר מאוד!

מילה לסיום – מעניין מתי יקום אתר דומה בארץ שמציע קורסים בעברית בכל הנושאים ומאפשר למי שרוצה להעלות קורסים בעצמו. אני חושבת שיש פוטנציאל גדול לדבר כזה בעברית, יש הרבה אנשים שצמאים לידע בארץ והרבה כאלה שיכולים לספק להם אותו, רק חסרה פלטפורמה אחת שמקבצת את הכל ביחד לכולם. יש ליודמי כל כך הרבה משתמשים וזה עובד נהדר כבר הרבה שנים, אני לא רואה סיבה שדבר כזה לא יצליח בארץ בעברית. אולי המורים, הסטודנטים והקורסים יהיו בהיקפים קטנים יותר, אבל בהחלט יש מקום ל"אוניברסיטה אונליין" כזאת גם פה.

 

2 תגובות

  1. תודה !! אני עובד על זה כבר כמה חודשים ( בנושא אחר מעט ופלטפורמה אחרת )
    הפוסט שלך מעודד !
    כי אני קורע את ה.. ימים ולילות ולעיתים ,בשלב הזה , קשה לדעת אם זה יקרה בסוף..
    המון המון המון בהצלחה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *