המילה "פוסט הוק" עשויה לעורר תגובה אינסטינקטיבית של כאב ראש אצל כמה קוראים שיצא להם ללמוד סטטיסטיקה או שמתמודדים עם הקורס הזה עכשיו. אז לפני הכל, קבלו נא את התנצלותי, קחו כדור והמשיכו לקרוא, כי הכתבה הקרובה לא הולכת לעסוק בהליך משלים כלשהו או בחישובים למיניהם.

המושג "פוסט הוק ארגו פרופטר הוק" (לטינית) פירושו After this, therefor because of this. מדובר בכשל לוגי שכל אחד ואחת מכם "חוטאים" בו במהלך החיים, ומשמעותו היא שאנחנו "מתרצים" תוצאה מסויימת כאילו קרתה בגלל משהו שקדם לה. יש הרבה דוגמאות לכך בחיים, הנה כמה:

נכשלתי במבחן כי יצאתי מהבית ברגל שמאל (כן, המושג הזה הוא הבסיס של הרבה אמונות תפלות…)

היה לי שיעול, לקחתי תרופה והיא לא עזרה, אז הלכתי להילר שמתמחה בשיעול והנה תוך שבועיים הכל עבר (ריפוי עצמוני שהיה קורה גם לולא התרופה או ההילר)

חשבתי על "עץ" בזמן הטלת מטבע והנה באמת יצא עץ! (סיכוי של 50% כמובן)

חלמתי על מטוס שהתרסק ולמחרת ראיתי בחדשות שהיתה התרסקות מטוס ברוסיה (מסקנה שגויה שבגלל החלום שלי קרתה ההתרסקות)

לא הלכתי על הקווים במדרכה ולכן נפלה לי צלחת מהידיים כמה דקות לאחר מכן

בקיצור, הבנתם את הרעיון. מדובר בכשל לוגי שגורם לנו לחשוב שיש קשר בין דברים שאינם קשורים אחד לשני.

במקרים הקיצוניים יותר אפשר כמובן לראות המון כשלים כאלה בכל הקשור לדת (וסליחה למאמינים שבקוראים): התפללתי לבת ובאמת נולדה לי בת, הלכתי לבית הכנסת להתפלל שאצליח במשחק כדורסל ולא רק שהצלחתי, אלא הייתי השחקן המצטיין של הקבוצה, שמרתי שבת לראשונה בחיי ובדיוק באותו שבוע זכיתי בלוטו ב-10,000 שקל…

בנוסף, פוסט הוק ארגו פרופטר הוק הוא הבסיס לאלו הסובלים מ-OCD, שחושבים שמעשים מסויימים גורמים לתוצאות בעוד אין ביניהם כל קשר: "אם לא אעשה ככה, יקרה משהו רע…" רק שבמקרים כאלה זה כמובן הרבה יותר מורכב, וגם הבנה של המושג והכרה בחוסר ההיגיון לא בהכרח יעזרו לנסיגה של התסמונת.

לצד המושג פוסט הוק ארגו פרופטר הוק נמצא מושג דומה, "קום הוק ארגו פרופטר הוק", שאומר:

With this, therefore because of this. מדובר בכשל לוגי שקורה כאשר קופצים למסקנה על סיבתיות שבסיסה בקשר בין שני אירועים שקורים באופן סימולטני. לדוגמא: ככל שגודל הנעל של ילד גדולה יותר, כך משתפר כתב היד שלו. המסקנה שעלולים לקפוץ אליה היא שרגליים גדולות גורמות לכתב יפה יותר… בעוד מתעלמים מסיבות אחרות, כי הרי לגודל כף הרגל יש קשר חיובי להרבה שינויים התפתחותיים מאחר וזה מה שקורה כש…גדלים! הילד גדל, כך גם רגליו וכך גם משתפרת כתיבתו והוא מתפתח בדרכים רבות נוספות.

דוגמא נוספת: מחקר סטטיסטי שמראה קשר חיובי בין החזקת אקדח אישי לבין פשע אלים – ככל שיש למישהו יותר אקדחים כך הוא יהיה יותר אלים. המחשבה הראשונה שתצוץ היא שעצם האפשרות להחזקת נשק גורמת לעלייה באלימות, בעוד שהסיבה יכולה להיות הפוכה- רמות גבוהות של אלימות גורמות לאזרחים מפוחדים להחזיק יותר נשק להגנה עצמית.

הנה כמה דוגמאות משעשעות ל"פוסט הוק ארגו פרופטר הוק" כפי שנראו בסדרות טלוויזיה:

קטע מ"המפץ הגדול":

קטע מWest Wing:

אבל עזבו את כל מה שקראתם, בשביל להבין את המושגים בצורה הכי מהנה וברורה, הנה שוב הגדול מכולם טים מינצ'ין, מסביר על התופעה כמו שרק הוא יודע:

ועכשיו אחרי שלמדתם כמה מילים בלטינית, ההמלצה הטובה ביותר שלי אליכם היא… לא לקפוץ למסקנות!

*מוקדש באהבה לללצ'וק